logo Kulturportal Lund

Kulturportal Lund

Lunds historia och kulturarv

Vågboden

   Byggnader | Industrier och hantverk

Alla vet inte att Lunds stad ägt ett stenbrott. Runt 1914 startade brytningen av sten i Hardeberga som ett sätt att öka godstransporterna på Lund-Refvinge-Harlösajärnväg. Stentäkten innehåller både kvartsit och diabas, redan 1915 producerades 8000 ton makadam, varav en del exporterades med färja till Köpenhamn.

Verksamheten gick snabbt uppåt och Stadsfullmäktige beslöt 1916 att överlåta den gamla stadsvågen till verksamheten samt att avsätta 600 kronor till uppförandet av en mindre vågbod för vägning av vagnslasterna. Vågen kom dock inte att hamna i Hardeberga utan vid Revingegatan i Lund där vagnarna vägdes när de anlände. Sten- och grusaffärerna fick 1919 en egen kommunal förvaltning och man beslöt att bygga till kontors- och vågbyggnaden.

De återstående delarna av vågen, troligen utförda i gjutjärn. Vid fototillfället kompletterad med två bättre begagnade microvågsugnar.

Stenbrottet privatiserades 1936. Huset stannade dock i stadens ägo, men hyrdes av stenindustrin. Järnvägen lades ned 1939 men användes ända till 1964 av Hardeberga stenindustrier. På 80-talets användes huset till föreningsverksamhet och senare fanns Teater Sagohuset länge i lokalen.

Vågen står innanför fönstret. I marken utanför syns spår av betongfundament.

Fortfarande 2024 kan man se delar av vågen genom fönstret på den västra delen av byggnaden som utgör den ursprungliga vågboden.

Text och foto: Kristoffer Lindblad

Läs mer
BLHJ – Lunds stads järnvägar 1901-1939. (Gamla Lund årsbok). 1987.
Kulturportal Lund, Hardebergaspåret – minnen av en järnväg.

  Senast uppdaterad 28 juli, 2024 av Ingrid André
  Publicerad 14 juli, 2024 av Kristoffer Lindblad