Ekelund, Ida (1884 – 1982), fotograf

Barnrika, fattiga och trångbodda. Så var det för många familjer i stadsdelen Nöden i Lund långt in på 1900-talet. Här föddes Ida Ekelund 1884. Hennes far var arbetare hos en skräddare men han dog när Ida bara var tre år gammal. Modern Maria försörjde sen sina fyra barn med att städa och sy hos bättre bemedlade familjer.
Ida anställdes år 1912 som biträde i den fotofirma som den kända fotografen Lina Jonn startat i Lund år. När Lina flyttade till Norge överlät hon sin firma till systern Maria som också var fotograf. Maria lät uppföra ett präktigt hus på Gråbrödersgatan 12 och inredde vindsvåningen till ateljé. När Ida kom in i företaget hade Maria varit död i två år och firman drevs av en tredje Jonn-syster, Erika, tillsammans med Marias assistenter. Vid den här tiden var det inte ovanligt att kvinnor arbetade som fotografer.
Ida var en duktig porträttfotograf. Hon fick sina kunder att slappna av och känna sig bekväma vilket avspeglas i fotografierna. År 1919 köpte Ida företaget som nu fick heta Atelier Jonn – Ida Ekelund. Men omkring 1930 lämnade hon verksamheten. Tiderna hade blivit svåra och rörelsen gick förmodligen inte runt. Hon tog plats som hembiträde, bl.a. i Malmö men återvände till Lund 1935. Men hon tog inte upp fotografyrket igen utan försörjde sig som hembiträde och städhjälp. Hon bodde kvar i Lund ända tills hon dog, 98 år gammal. Då hade hennes gärning som fotograf varit bortglömd i många år. Att den nu har ”återuppstått” är tack vare ett märkligt fynd vid en lägenhetsrenovering.
Då ägarna till vindsvåningen på Gråbrödersgatan skulle renovera och bröt upp golvet väntade en överraskning. Under golvplankorna låg tusentals glasplåtar, dvs fotografiska negativ. Det är en teknik som fotografer använde in på 1900-talet. Det var Ida Ekelunds arkiv som någon tidigare ägare hade använt som fyllning när golvet skulle höjas. Kulturhistoriska museet anlitades för att identifiera bilder och gå genom fotoskatten.
När Ida lämnade yrket och Lund på 30-talet lät hon sitt arkiv med negativ bli kvar i ateljén. Man vet inte om hon någonsin sökte efter dem. En så stor samling glasplåtar var tung och otymplig att härbärgera. I golvet fanns ca 8000 plåtar i sina kartonger – dessvärre var många skadade. Fotografierna var huvudsakligen från 1920-talet och visar att Ida hade kunder i olika åldrar och samhällsklasser. Professorer, butiksbiträden, studenter, konfirmander, idrottsstjärnor, barn. Kulturens specialister har lagat och rengjort plåtarna och porträtten kan nu ses i museets databas Carlotta.
Text: Solveig Ståhl
Läs mer:
Jag ser dig – fotograf Ida Ekelund. Utställning på Kulturen
Wahlöö, Claes, Fotografin och Lund. 2002. (Gamla Lund årsbok)
