Stortorgskarusellen

I början på 30-talet påbörjades en utredning om busskaoset på Stortorget, trafikbelastningen i centrum var påtaglig redan då. För att lösa problemen kring Stortorget anlades Stortorgskarusellen 1934, en av landets första cirkulationsplatser, initierad av stadsingenjören Magnus Wennström. Wennström hade mycket storslagna planer för staden, bland annat låg han bakom reningsverket och ringvägen. Hans mer centrala trafiklösningar har fått ett sämre mottagande, förslaget till föregångaren av genombrottet på Östra Mårtensgatan röstades ner innan det blev verklighet.

Karusellen bestod av en cirkelrund stensättning och körbana runt om och kom att kallas karusellen men också för manegen eftersom den var lite före sin tid och bilisterna ofta hamnade fel. Kom man från Kyrkogatan och skulle till Stora Södergatan var man tvungen att köra runt hela “manegen” eftersom det var vänstertrafik på den tiden.

Då det var en väldigt ovanlig trafiklösning slutade många resor på en helt annan gata än man tänkt sig. Sydsvenskan lät både en motorredaktör och en bilbesiktningsman provköra cirkulationsplatsen men ganska dåligt resultat, båda fastnade utanför Rådhuset. Att det dessutom fanns bussrännor i anslutningen till cirkulationsplatsen gjorde inte saken bättre och ofta kom bilar in där också. Stortorgskarusellen blev en kortvarig, farsartad, trafikal parentes i lundahistorien och avvecklades efter några år.
Text: Kristoffer Lindblad
Läs mer
Wahlöö, Waldemar, Fredrik Montelin, sid. 45 ff.(i Gamla Lunds årsbok 1973).