Järnvägen i tidigt 1900-tal – bildgalleri


En serie bilder från när förra seklet var ungt och järnvägen hade sin storhetstid. Fotografierna är från Kulturens arkiv och bildtexterna är skrivna av Gunnar Sandin.
Klicka på bilderna för text och förstoring.

Invigning av Lunds Västra 26 augusti 1901 
Invigning av Lunds Södra 1905. Foto: Evald Linnström. 
En hyllning åt dem som höll BLHJ igång, Här verkstadspersonal i lokstallet vid Lund S. 
Invigning av Bjärreds permanenta stationshus 1902. Spåret i bakgrunden pekar mot norr – det var meningen att järnvägen skulle fortsätta till Löddeköpinge. 
Lund–Trelleborgs…|Lund–Trelleborgs järnvägs lok ”Aktiv” framför ett tåg som troligen skulle till Staffanstorp för att etablera förbindelse med tågen på Malmö–Simrishamns järnväg. 
Invigning av Lund-Bjärreds Järnväg 1901. Invigningståget framför det provisoriska stationshuset i Bjärred. Huset flyttades sedan till Leråkra som expedition. 
Utsikt över bangården på Lund Södra sett från Revingevägen 3 år 1935. Märk längst till vänster det ännu bevarade (och omdiskuterade) lokstallet. Foto: Ragnar Blomqvist 
Invigning av Lund Västra 26 augusti 1901. Festdekor, unionsflaggor, folkmassor. 
Invigning av Lund Västra 26 augusti1901. Invigningståget på Lund-Bjärreds Järnväg drogs av inhyrda MöToJ (Malmö-Tomelilla-Järnväg) 5. I regnet har många invigningsresenärer slagit sig ner på träfundamenten till perrongen. 
Den klassiska bilden från den märkliga järnvägsknuten Harlösa. Tre av landets mest olönsamma banor utgick i fem olika riktningar. Här en bild från storhetstiden. Från vänster tåg mot Kävlinge därefter bakänden på tåg mot Sjöbo, på spår 3 Lund-Revinge Järnvägs tåg mot Lund med lok 1 eller 2, tåg mot Dalby/Malmö och Bjärsjölagård. Mellan de senare skymtar Revingebanans lokstall. Foto: A.W. Rahmn.









