logo Kulturportal Lund

Kulturportal Lund

Lunds historia och kulturarv

Trafiklåset vid Stortorget – 50 år sedan

   Gator

Tidigt på morgonen 29 mars 1971 satt fyra herrar mitt på gatan vid Stortorget och drack kaffe. Den natten hade ”låset i Lund” införts. 21 000 bilar hade stoppats från att köra tvärs genom centrum. 

60-talet var privatbilens förlovade decennium. Nu fick ”vanligt folk” råd att köpa bil. Att köra rakt genom centrum mellan söder och norr var naturligt.

— Det var inte bara rakaste vägen utan också ett nöje att titta på folk, flickor kanske och kolla var det var rea, berättade långt senare Torsten Davidson.

Han var förste trafikingenjör i Lunds kommun och en av de ansvariga för låset.

I slutet av 60-talet fördes en intensiv trafikdebatt i Lund. Den handlade om vad som kallades genombrottet, en 42 meter bred fyrfilig motorväg från Spyken till Svanevägen. Dessa planer stoppades 1969.

Vad skulle göras i stället? Biltrafiken spåddes en strålande framtid. ”Alla” skulle köra bil.

Lunds kommun anlitade landskapsarkitekt Per Friberg, som tillsammans med bl. a. Torsten Davidson arbetade fram lösningen med låset vid Stortorget.Trafiken skulle förflyttas till den inre ringen, Södra Esplanaden och Östra Vallgatan. De som bodde där skulle få mer trafik utanför sina hus. Så blev det men efter 10 år hade trafikflödet sjunkit till samma nivå som före låset. Lundabilisterna hade hittat andra vägar.

Visst klagades det på låset. Torsten Davidson berättar att han utsattes för en arg grannfru på Norra Fäladen.
— Hur kan du göra detta. Hur ska jag nu komma till Malmö?

1988 gjorde Sydsvenskan en enkätundersökning. Lundaborna hade vant sig vid låset och endast en fjärdedel ville ta bort det.

Handelsföreningen, vars ordförande då hette Urban Paulsson, muttrade och ville ha bort låset. Det ville också moderaterna (som velat genomföra genombrottet).

På 2000-talet är det tyst om låset. Det finns och ska förmodligen bestå. Nu ska cyklarna fram på en cykelbana från Mejeriet till Allhelgonakyrkan.

Helt lugnt förbi Stortorget blev det ändå inte. Bussarna får köra och de är många. När Sydsvenskan räknat fram en buss var 34:e sekund var debatten i gång igen. De gula regionbussarna förbjöds förbi torget och Domkyrkan.

De gröna stadsbussarna fortsätter att köra och något mer kaffekalas lär det inte bli.
 

De som satt på gatan med sina termosar den där marsmorgonen 1971 var poliskommissarie Henry Elgström, förste trafikingenjör Torsten Davidson, gatuchef Ulf Nordqvist och byggnadschef Carl Eric Holmberg.

Text: Ingrid Nathell, foto: Staffan Hagblom

Läs också om Genombrottet

  Senast uppdaterad 12 maj, 2024 av Ingrid André
  Publicerad 17 november, 2019 av Ingrid André