logo Kulturportal Lund

Kulturportal Lund

Lunds historia och kulturarv

Den gömda ”lekplatsen”

   Märkvärdigheter | Västerbro

För lite äldre barn är den mest fascinerande lekplatsen de ”bortglömda” områdena. De lite undangömda, övergivna områdena mellan andra verksamheter. Där kan man bygga hyddor, hitta på lite bus utan att det gör något och få utlopp för hela sin kreativitet. Med förtätningen av våra städer och en vilja att ”städa upp” och ta bort ”tillhåll” har den typen av områden blivit allt mer sällsynta.

Inom Öresundsvägens industriområde finns dock ännu en tid en sådan dold lekplats. Det är en förvildad del av det gamla spårreservatet för Bjärredsjärnvägen mellan Bondevägen och Måsvägen som blivit ett antal barns fristad.

Passerar man buskridån vid vägen kan man tro att man befinner sig långt ute i en skog. Mellan höga uppvuxna träd och en riklig undervegetation av yngre träd går en upptrampad stig. Ett snår av körsbärsträd avslöjar dock att man rätt stadsnära. Här och där finns ett antal kojor i skilda stadier av förfall och ett par kvarlämnade järnvägsräler minner om det gamla industrispåret. Snart får dock fåglar och träd maka på sig för att lämna plats för Västerbros tilltänkta huvudstråk.

Det var just möjligheten till en järnvägsanslutning som gjorde att marken längs Bjärredsjärnvägen 1913 pekades ut som en lämplig plats för ett industriområde. När järnvägen lades ned 1939 revs spåren upp, men under trycket från industrierna som ville etablera sig inom området lades ett industrispår ut i den gamla sträckningen 1943. Flera företag utnyttjade möjligheterna till utlastning via järnvägen och så sent som 1958 uppförde Ivers Lee en ny lastkaj. Under 1970-talet tycks dock tågtransporterna ha avtagit och efter en framställan av SJ 1981 stängdes järnvägen. Spåren fick dock ligga kvar med tanke på den osäkra energiframtiden, och när man 1984 upprättade en ny detaljplan för Alfa-Laval-området såg man till att säkerställa järnvägsreservatet. Men när det nya kommunhuset Kristallen placerades över spårets anslutning till stambanan, så försvann definitivt möjligheten att återuppta spårtrafiken.

Text och foto 2022-23: Otto Ryding

Samtliga artiklar om Västerbro hittar man här.

Läs mer
Bjärredsbanan
BLHJ – Lund stads järnvägar 1901 – 1939. (Gamla Lunds årsbok). 1987.

  Senast uppdaterad 3 april, 2024 av Ingrid André
  Publicerad 23 juli, 2023 av Ingrid André