logo Kulturportal Lund

Kulturportal Lund

Lunds historia och kulturarv

Cappella Lundensis

   Musik

Cappella Lundensis är stråkorkestern som fått musikälskare i hela landet och långt utanför också, att inse att Lund är staden som lyft musikamatörskap till något utöver det vanliga. En ensemble som efterhand blivit ett viktig och uppskattat inslag i stadens musikliv men som också skaffat sig ett mycket gott rykte långt utanför Skånes gränser. I år, 2025, firar orkestern sitt sextioårsjubileum.

Olle Cervin (sedermera organist i St Petri Kyrka i Malmö) med affischen till Cappella Lundensis första konsert. Foto:privat

Hösten 1965 samlade Johan Åkesson samlade ett gäng unga stråkmusiker för att framföra bland annat Våren och Vintern ur Vivaldis De fyra årstiderna. Den första konserten de gav ägde rum i Heliga Trefaldighetskyrkan i Kristianstad på Trettondagen 1966. Det blev upptakten till Cappella Lundensis nu 60-åriga musicerande. Evenemanget annonserades ut på sätt som framgår av fotot här nedanför. Texten antyder att en glatt chansartad stämning rådde inför det första framträdandet:

MUSIQUE får ni höra om ni gitter gå till Hel.Tref.-Kyrkan Trettondagen (6/1) kl. 18.00 för då så spelar vi toppenbitar av Vivaldi*, Purcell&Roman. *The Seasons.

Vid orkesterns 30-årsjubileum var sex medlemmar från starten på det glada sextiotalet fortfarande aktiva. Johan Åkesson, som redan året efter starten blivit director musices i Lund, var då fortfarande dess ledare och skulle så förbli fram till 1990-talet då hans dotter Meme Åkesson tog över. Nästa byte skedde 2010 då Wieska Szymczynska engagerades. Alla dessa tre ledare var och är framstående professionella musiker med stor förmåga att föra över sitt kunnande till medlemmarna i ensemblen. Gemensamt för dem är också att de fungerar som Stehgeigerer, det vill säga att de är spelande ledare. Samtliga violinister och altviolinister i orkestern spelar också som regel stående. ”Det ger oss en mycket större frihet”, menar Wieska Szymczynska.  

De långa perioderna under en och samma ledare har inneburit att ensemblen kunnat utveckla och bevara en hög spelteknisk standard och ge övertygande tolkningar av den musik de studerar in. Teatermannen och regissören Ulf Gran, som ofta samarbetade med Cappella Lundensis på sjuttio- och åttiotalet, skriver i sina memoarer att orkestern består av musiker ”som inte ville bara spela upp musik utan undersöka partituren, återställa eller förnya deras mening och ägna den tid som behövdes år rätt instudering. En skiljelinje går inte mellan amatörer och professionella utan mellan musiker med eller utan sträng arbetsmoral.” Åke Forssell och Greger Dahlström, båda medlemmar i orkestern från starten, kommenterar citatet i ett samtal inför skrivandet av denna artikel: ”Vi präglade uttrycket: vi är yrkesamatörer. Det tyckte Johan Åkesson var jättekul.”

Den stränga arbetsmoral som etablerades under Johan Åkessons tid gäller än i dag. Den har lett till att orkestern behärskar och håller levande en repertoar som rymmer såväl lättare som mer krävande verk för stråkensemble av tonsättare som barockens Marais, Corelli, Bach och Händel eller vår tids modernister (bl.a. Janácek, Bacewicz, Piazzola, Górecki och Kats-Chernin). Under senare årtionden har repertoaren medvetet utökats med en rad romantiska verk, t.ex engelsk senromantik i verk av Vaughan Williams och Edward Elgar eller nordisk nationalromantik som i verk av Grieg och Sibelius.

Flera svenska tonsättare har komponerat verk som tillägnats Cappella Lundensis. På 70-talet blev det många uppföranden av Gunnar Eks Variationer över ett koraltema. Under Meme Åkessons tid uruppfördes Overtura av Thomas Blum och RAD av Stefan Pöntinen, verk som båda är tillägnade Cappella Lundensis.  Senast musik specialskrevs för ensemblen var när Gunnar Jansson komponerade Parco giochi för liten stråkorkester. Det uruppfördes vid 50-årsjubileet.  

Till vänster en bild från 1980-talet med, stående längst till höger dåvarande ledaren Johan Åkesson. Foto: privat.
Till höger en bild från 2023. I mitten, i vit blus, nuvarande ledare Wieska Szymczynska. Foto: Max Eberhard. 
På 80-talet hade orkestern nästa bara manliga medlemmar. Nu på 2020-talet är könsfördelningen jämnare och antalet medlemmar fler.

Cappella Lundensis har genom åren konserterat flitigt både här i Skåne och i övriga Sverige. Flera besök i Greifswald på 60- och 70-talen med bland annat uppföranden av Bachs Die Kunst der Fuge på programmet är oförglömliga, säger Greger Dahlström och Åke Forssell. Ett par gånger i mitten av 2010-talet gästspelade orkestern även framgångsrikt i Berliner Dom.

 Särskilt anmärkningsvärt är den viktiga roll Capella Lundensis spelat för musiklivet i södra Sverige genom det samarbete som utvecklats med ett antal kyrkokörer. Det har inneburit att en rad verk för kör och orkester som Vivaldis Gloria, Bachs Johannes- och Matteuspassioner, Händels Messias, Mozarts Requiem, L-E Larssons Förklädd gud och Jenkins Requiem kunnat uppföras i Eslöv, Höör, Landskrona, Hyby, Svedala och Skummeslöv med flera orter. Många produktioner har innefattat samarbete med professionella blåsare samt sångare- och musikersolister. Orkestern har vidare spelat ihop med andra ensembler som tango med Trio Azul, storbandsmusik med Bobbe Big Band eller utforskat ny musik vid Tommie Haglunds tonsättarfestival i Halmstad. Att ögna igenom Cappellas Lundensis program och spelengagemang från starten 1965 och fram till idag ger en fascinerande inblick i hur sammanflätade och beroende av varandra som amatörer och professionella musiker är i dagens musikliv.

Rekryteringen av nya medlemmar verkar aldrig ha varit ett problem för Cappella Lundensis. Orkestern består idag av 25 musiker – 15 på violin, 6 på altfiol, 4 på cello och en kontrabas – så stor har den aldrig tidigare varit. Under senare år har en framgångsrik strategi för att väcka intresse för stråkorkesterspel varit att bjuda in duktiga gymnasister att vara med och spela i vissa verk på ett konsertprogram, ofta också tillsammans med sina lärare.

Många av Capella Lundensis medlemmar spelar även i andra fasta eller mer tillfälliga kammarmusikgrupper, inte minst stråkkvartetter. Ensemblens främsta framträdandearena är självklart Lund. Sedan många år tillbaka kan man räkna med att den alltid spelar någonstans i staden under Kulturnatten och några veckor före jul ger den en julkonsert i Domkyrkan, där den för övrigt många gånger under årens lopp spelat tillsammans med domkyrkans körer. Andra lokaler som Cappella Lundensis sökt sig till är bland annat Lunds konsthall och på senare år Magle konserthus.  

Text: Boel Lindberg (2025-02-09)  

Källor
Gran, Ulf, Säg ett ord, så kommer vi! : en egen teaterhistoria. 2015.

Underlag till texten inhämtat genom ett längre samtal med Åke Forssell och Greger Dahlström den 28 januari 2025 och bilder samt annat material som de ställt till mitt förfogande. Även Wieska Szymczynska har i ett telefonsamtal den 4 februari 2025 bidragit med uppgifter om orkestern. 

  Senast uppdaterad 23 februari, 2025 av Ingrid André
  Publicerad 23 februari, 2025 av Ingrid André